Gouden tips voor warme acquisitie.
1 november 2018
Mijn business games verkopen niet via het internet. Het zijn producten met een verhaal. Hoe mooi het is om te leren door ervaring en de energie dat het geeft als je samen een business game speelt.
Hiervoor moet ik met potentiele kopers in gesprek.
En dat voelt voor mij al gauw als een Verkoopgesprek, waar ik mijn klant ga vertellen waarom hij mijn product moet kopen. Ik ben dan zo druk bezig te verkopen dat ik niet luister naar wat er nodig is.
In het boek “Opdrachtgever gezocht” stellen Jan Willem van den Brink en Maarten van Oss dat je niet moet verkopen, maar je klant kan helpen kopen.
Ik heb gemerkt dat het meebewegen met mijn klant beter bij mij past dan het overtuigen.
Doordat ik open het gesprek in ga komen we samen tot een oplossing die waarde toevoegt voor mijn klant.
Dit zijn mijn gouden tips voor warme acquisitie:
- Ga open het gesprek in. je in de situatie van je klant in.
Onderzoek het probleem van je klant om zeker te weten dat je de juiste oplossing biedt.
- Wat is het doel? Wat verandert er in de organisatie als de opdracht met succes is uitgevoerd?
- Wat speelt er nog meer? Welke vergelijkbare zaken spelen nog?
- Wat zijn de details? Waar gaat het precies over?
- Gebruik verhalen om je klant te vertellen over je product over je ervaringen en over jezelf.
Met een verhaal kan je je expertise naar voren brengen zonder op te scheppen.
Verhalen zijn makkelijk te onthouden en vergroten vaak het vertrouwen.
Een goed verhaal:
- bevat emotie en spanning
- is herkenbaar. Een algemene situatie waar je klant ook in kan komen
- heeft franje. Details die blijven hangen
- Soms merk je in een gesprek dat dingen niet uitgesproken worden, wat later tot problemen kan leiden.
Dan is het belangrijk te benoemen wat er is .
- Voelen wat er gebeurt? Waarover voel je je precies ongemakkelijk?
- Zeggen wat er aan de hand is. Houd je bij de feiten. Je eigen gevoel is ook een feit.
- Kaken Op Elkaar. De ander heeft tijd nodig om je boodschap te verwerken en om te reageren.
- Ga voor de relatie. Voordat je tot zaken komt is het van belang om van mens tot mens contact te maken. Een goede voorbereiding helpt: wie ga je spreken en hoe stel je jezelf voor? Opdrachten verwerven gaat over de ander begrijpen. Luisteren is daarbij onontbeerlijk. Laat je gesprekspartner weten dat je luistert door je lichaamshouding, door vragen te stellen en door oogcontact. Let maar eens op wat er bij jou gebeurt als je een verhaal vertelt aan iemand die op zijn horloge kijkt of achterover hangt.
- Nee is oké. Soms blijkt dat jouw dienst niet de oplossing is voor je klant. Dat is natuurlijk jammer. Heb je de opdracht dus verloren? Nee, er was nooit een opdracht. Soms verrast een klant je door je later (soms jaren later) te benaderen voor jouw expertise.
Maar de gouden tips alleen zijn niet genoeg. Om dit in je vingers te krijgen moet je oefenen. Binnenkort komt het spel ‘Klant-in-je-hand’ uit. Met dit spel dat gebaseerd is op het boek “Opdrachtgever gezocht” kan je je voorbereiden op gesprekken, werken aan het vergroten van je netwerk en kan je de valkuilen bij het maken van een offerte voorkomen.
Wil je een voorproefje? Kom dan op 22 november naar het Parktheater in Eindhoven.
Daar geeft Nettie Wester een gratis workshop met gebruik van het spel.
Meld je aan via Workshop klant-in-je-hand
Game Case
In den beginne was jij. Je was een hulpeloos schepsel en niet in staat om op eigen kracht te overleven.
Het was voor jou van levensbelang anderen zover te krijgen dat ze jou verzorgden.
Hiervoor zette je alle beschikbare middelen in van lachen naar je moeder tot heel hard huilen.
Om 9 uur kom je aan op de locatie van de teamdag. Je verwacht dat het een goede dag wordt,
dat je met elkaar praat over de strategie van dit nieuwe jaar en dat je dit samen afsluit met een lekker diner.
Twee weken geleden ben je gebeld door een van de trainers. Ze vroeg hoe jij het team ervaart en vertelde
dat het op de teamdag de bedoeling is om je open op te stellen.
Wat vind je ervan als de meerderheid beslist?
Jaren geleden, als studente bedrijfskunde, heb ik met een groepje vrienden meegedaan aan een management game.
Om de paar dagen moesten we beslissingen nemen over ons fictieve bedrijf. Hoe duur maken we onze producten,
investeren we in opslagruimte of marketing? Ondertussen waren vier andere teams onze concurrenten.
In die tijd, ik heb het over de jaren ‘80, was er nog geen internet en computerspellen stonden nog in de kinderschoenen.
Je kunt wel stellen dat het redelijk saai was. Een boekwerk gaf ons enig inzicht in de complexiteit van bedrijfsvoering
en de vertaling daarvan naar het spel en als luie studenten lazen we dat natuurlijk niet.
Na een aantal ronden aanprutsen stonden we er bar slecht voor.
Gebukt onder de last van het verleden loopt hij naar de brug.
Hij kan ver kijken over de mooie groene heuvels van de Ardèche.
Een stevige wind trekt aan zijn kleren en aan zijn haar.
Hij gaat op de reling staan en houdt met moeite zijn evenwicht.
In stilte zegt hij tegen zichzelf: “Hier laat ik mijn oude ik achter.
Ik heb er genoeg van om bang te zijn voor mensen. Ik heb genoeg van de eenzaamheid.
Ik wil dit niet meer.” Hij haalt diep adem, spant zijn spieren en springt.
Secondelang valt hij. De wind beneemt hem zijn adem. Eindelijk is hij vrij.
Ideaal om eens stil te staan bij hoe het gaat en of ik nog energie krijg uit mijn dagelijkse werkzaamheden, zou je zeggen.
Manipulatie: de gewoonste zaak van de wereld? (6 van 6)
Manipulatie: de gewoonste zaak van de wereld? (5 van 6)
Manipulatie: de gewoonste zaak van de wereld? (4 van 6)
Manipulatie: de gewoonste zaak van de wereld? (3 van 6)
Manipulatie: de gewoonste zaak van de wereld? (2 van 6)
Manipulatie: de gewoonste zaak van de wereld? (1 van 6)
Maar hoe krijg je het voor elkaar dat de mensen van een team echt samenwerken, zichzelf in zetten voor het team en gaan voor hetzelfde doel?
Wat ik heb gezien bij teams waarmee ik gewerkt heb is: